Urbanism

Compartiment urbanism şi amenajarea teritoriului

În cadrul Primăriei comunei Cristian funcţionează compartimentul Urbanism, condus de doamna  Duca Georgeta Luciana – inspector urbanism.

Telefon compartiment Urbanism: 0269/579.101, interior 107

 Program

Luni-Joi 7.30 – 15.30

vineri  7.30- 14.00

INFORMAŢII UTILE

 

  1. AUTORIZAŢIA DE CONSTRUIRE

Autorizaţia de construire se eliberează pentru:

  1. a) lucrări de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinaţie sau de reparare a construcţiilor de orice fel, precum şi a instalaţiilor aferente acestora;
  2. b) lucrări de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum şi orice alte lucrări, indiferent de valoarea lor, care urmează să fie efectuate la construcţii reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protecţie, stabilite potrivit legii;
  3. c) lucrări de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare şi reabilitare privind căi de comunicaţie, inclusiv lucrări de artă, reţele şi dotări tehnico-edilitare, lucrări hidrotehnice, amenajări de albii, lucrări de îmbunătăţiri funciare, lucrări de instalaţii de infrastructură, noi capacităţi de producere, transport, distribuţie a energiei electrice şi/sau termice, precum şi de reabilitare şi retehnologizare a celor existente;
  4. d) împrejmuiri şi mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri, pieţe şi alte lucrări de amenajare a spaţiilor publice;
  5. e) lucrări de foraje şi excavări necesare în vederea efectuării studiilor geotehnice, prospecţiunilor geologice, exploatărilor de cariere, balastiere, sonde de gaze şi petrol, precum şi alte exploatări de suprafaţă sau subterane;
  6. f) lucrări, amenajări şi construcţii cu caracter provizoriu necesare în vederea organizării execuţiei lucrărilor de bază, dacă nu au fost autorizate o dată cu acestea;
  7. g) organizarea de tabere de corturi, căsuţe sau de rulote;
  8. h) lucrări de construcţii cu caracter provizoriu: chioşcuri, tonete, cabine, spaţii de expunere situate pe căile şi spaţiile publice, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame, precum şi anexele gospodăreşti ale exploataţiilor agricole situate în extravilan;
  9. i) cimitire – noi şi extinderi.

Documentele necesare pentru eliberarea autorizaţiei de construire:

Autorizaţia de construire se emite pentru executarea lucrărilor de bază şi a celor aferente organizării executării lucrărilor, în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentaţiei pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii, care cuprinde, următoarele documente:

– cerere tip de eliberare a autorizaţiei de construire/ desfiinţare;
– certificatul de urbanism;
– dovada, în copie legalizată, a titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii şi, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
– documentaţia tehnică – D.T.
– avizele şi acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, punctul de vedere al autorităţii competente pentru protecţia mediului şi, după caz, actul administrativ al acesteia;
– dovada privind achitarea taxelor aferente certificatului de urbanism şi a autorizaţiei de construire.

Se pot executa fără autorizaţie de construire următoarele lucrări care nu modifică structura de rezistenţă, caracteristicile iniţiale ale construcţiilor sau aspectul arhitectural al acestora:

  1. a) reparatii la imprejmuiri, acoperisuri, invelitori sau terase, atunci cand nu se schimba forma acestora si materialele din care sunt executate;
  2. b) reparatii si inlocuiri de tamplarie interioara si exterioara, daca se pastreaza forma, dimensiunile  golurilor si tamplariei, inclusiv in situatia in care se schimba materialele din care sunt realizate respectivele lucrari, cu exceptia cladirilor declarate monumente istorice, in conditiile legii;
  3. c) reparatii si inlocuiri de sobe de incalzit;
  4. d) zugraveli si vopsitorii interioare;
  5. e) zugraveli si vopsitorii exterioare, daca nu se modifica elementele de fatada si culorile cladirilor;
  6. f) reparatii la instalatiile interioare, la bransamentele si racordurile exterioare, de orice fel, aferente constructiilor, in limitele proprietatii, montarea sistemelor locale de incalzire si de preparare a apei calde menajere cu cazane omologate, precum si montarea aparatelor individuale de climatizare si/sau de contorizare a consumurilor de utilitati;
  7. g) reparatii si inlocuiri la pardoseli;
  8. h) lucrări de reparaţii, înlocuiri ori reabilitări fără modificarea calităţii şi formei arhitecturale a elementelor de faţadă, dacă aceste lucrări nu se execută la construcţiile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b), astfel:
  9. finisaje interioare şi exterioare – tencuieli, placaje, altele asemenea;
  10. trotuare, ziduri de sprijin ori scări de acces;
  11. lucrări de reabilitare energetică a anvelopei şi/sau a acoperişului – dacă nu se schimbă sistemul constructiv al acestuia, respectiv terasă/şarpantă – la clădiri de locuit individuale cu cel mult 3 niveluri, care nu sunt monumente istorice clasate sau în curs de clasare, respectiv situate în afara zonelor de protecţie a monumentelor şi/sau a zonelor construite protejate stabilite potrivit legii;
  12. i) lucrari de intretinere la caile de comunicatie si la instalatiile aferente;
  13. j) lucrari de investigare, cercetare, expertizare, conservare si restaurare a componentelor artistice ale constructiilor prevazute la art. 3 lit. b), cu avizul Ministerului Culturii si Cultelor si al autoritatii administratiei publice judetene sau locale, dupa caz;
  14. k) lucrari de foraje si sondaje geotehnice pentru constructii de importanta normala sau redusa, situate in afara zonelor de protectie instituite pentru zacaminte acvifere;
  15. l) lucrari de constructii funerare subterane si supraterane, cu avizul administratiei cimitirului.
  16. m) lucrări de compartimentare provizorie nestructurală.

Se pot executa fără autorizaţie de construire şi lucrări pentru amplasarea de tonete, pupitre acoperite sau închise, destinate difuzării şi comercializării presei, cărţilor şi florilor, care sunt amplasate direct pe sol, fără fundaţii şi platforme, precum şi fără racorduri şi/sau branşamente la utilităţi urbane, cu excepţia energiei electrice.

Dacă lucrările prevăzute mai sus, cu excepţia celor prevăzute la lit. e) şi j), se execută la construcţiile menţionate la lit. b) din cadrul lucrărilor care necessita autorizare(monumentele istorice) este obligatorie emiterea autorizaţiei de construire.

 

  1. CERTIFICATUL DE URBANISM

Certificatul de urbanism este actul de informare prin care autorităţile publice:

  1. a) fac cunoscute solicitantului informaţiile privind regimul juridic, economic şi tehnic al terenurilor şi construcţiilor existente la data solicitării, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice şi ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, după caz, avizate şi aprobate potrivit legii;
  2. b) stabilesc cerinţele urbanistice care urmează să fie îndeplinite în funcţie de specificul amplasamentului;
  3. c) stabilesc lista cuprinzând avizele/acordurile necesare în vederea autorizării;
  4. d) încunoştinţează investitorul/solicitantul cu privire la obligaţia de a contacta autoritatea competentă pentru protecţia mediului, în scopul obţinerii punctului de vedere şi, după caz, al actului administrativ al acesteia, necesare în vederea autorizării

Certificatul de urbanism se emite şi în următoarele situaţii:

  1. a) în vederea concesionării de terenuri, potrivit legii;
  2. b) în vederea adjudecării prin licitaţie a proiectării lucrărilor publice în faza de „Studiu de fezabilitate”, potrivit legii;
  3. c) pentru cereri în justiţie şi operaţiuni notariale privind circulaţia imobiliară atunci când operaţiunile respective au ca obiect împărţeli ori comasări de parcele solicitate în scopul realizării de lucrări de construcţii, precum şi constituirea unei servituţi de trecere cu privire la un imobil. Operaţiunile juridice menţionate, efectuate în lipsa certificatului de urbanism, sunt lovite de nulitate.

Documente necesare pentru emiterea certificatului de urbanism:
– cerere tip pentru emiterea certificatului de urbanism
– plan de situatie, cu viza Biroului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Sibiu
– plan de încadrare în zonă cu viza Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Sibiu
– extras de carte funciara, cu vechime sub 3 luni;
– dovada achitatii taxei legale pentru emiterea certificatului de urbanism.